-----------فهرست مطالب------------

  • مقدمه ناشر
  • مقدمه تحقيق
  • روش تحقيق
  • پيشگفتار
  • مقاله اولى در نقل لفظ حديث شريف است تيمنا و تبركا
  • تنبيه :
  • مقاله دوم در بيان شمه اى از حقيقت عقل و جهل و بيان مراد حديث شريف :
  • مقاله سوم : در شمه اى از خصايص و صفات دو حقيقت عقليه و جهليه ، به حسب آنچه در اين حديث شريف به آن اشاره فرموده
  • در بيان صفات جهل
  • توجيه ديگر در معنى اجاج
  • حكمة الهية در بيان سرّ آنكه عقل به نور حق نسبت داده شده وجهل به بحر اجاج
  • مقاله چهارم در بيان شمه اى از حقيقت اقبال و ادبار عقل و جهل كلى و جزئى
  • در توجيه ديگر از اقبال و ادبار عقل است
  • در بيان تفاوت بين ادبار عقل و جهل است
  • لطيفة عرفانية و حقيقة ايمانية
  • مقاله پنجم در شرح اجمالى از بعض الفاظ حديث شريف :
  • نكتة
  • مقاله ششم در بيان و شرح جنود عقل و جهل از بعض وجوه ، كه مقصود از تحرير اين رساله است ، نه از جميع وجوه
  • مقصد اول (در بيان خير و شر)
  • فصل اول مقصود از خير و شر
  • فصل دوم در توضيح و تشريح اين مقصود است :
  • فصل سوم در بيان آنكه ، فطرت مخموره بى حجاب وزير عقل و مبدا خيرات است و خود خير است ، و فطرت محجوبه به طبيعت وزير جهل و مبدا شرور و خود شر است :
  • فصل چهارم ضرورت اصلاح نفس :
  • مقصد دوم : مقصود از ايمان
  • فصل اول ، مقصود از ايمان :
  • فصل دوم در توضيح و تتميم اين مطلب است :
  • فصل سوم در استشهاد براى اين مقصد به دليل نقلى
  • فصل چهارم در بيان آنكه ايمان بر طبق فطرت است و كفر خارج از طريقه فطرت است:
  • فصل پنجم ، راه تحصيل ايمان :
  • مقصد سوم : در بيان تصديق و ضد آن جحود است
  • فصل اول ،مقصود از تصديق و جحود:
  • فصل دوم اصلاح نفس از جحود:
  • مقصد چهارم : در رجاء و ضد آن است كه قنوط است
  • فصل اول : در بيان آنكه رجاء و اميدوارى از جنود عقل است ، و قنوط و نااميدى از جنود جهل و ابليس است :
  • فصل دوم در بيان فرق مابين رجاء و غرور است :
  • فصل سوم : در فرق ميان خوف كه از جنود عقل و رحمان است و ميان قنوط كه از جنود جهل و شيطان است
  • فصل چهارم در كيفيت جمع بين خوف و رجا است :
  • مقصد پنجم : در بيان عدل و ضد آن است كه جور است
  • فصل اول : مقصود از عدالت و جور:
  • فصل دوم : عدالت و جور در كتب اخلاقيه :
  • فصل سوم : در تحصيل فضيلت عدالت :
  • مقصد ششم : در بيان رجاء و ضد آن است كه سخط است
  • فصل اول : مقصود از رضا و سخط:
  • فصل دوم : در بيان آنكه رضا از جنود عقل و لازمه فطرت مخموره است ، چنانچه سخط از جنود جهل و لازمه فطرت محجوبه است :
  • فصل سوم : در بيان مراتب رضا است :
  • فصل چهارم : مبادى مقام رضا:
  • فصل پنجم : در بيان ابتلاء مؤ منين :
  • فصل ششم : در فضيلت رضا و ذم سخط از طريق نقل :
  • مقصد هفتم : در شكر و ضد آن است كه كفران است
  • فصل اول : در معنى شكر است :
  • فصل دوم : در مراتب شكر:
  • فصل سوم : در بيان آنكه شكر از جنود عقل و لازمه فطرت مخموره است ، چنانچه كفران از جنود جهل و لازمه فطرت محجوبه است :
  • فصل چهارم : در نقل بعض احاديث شريفه در اين باب :
  • مقصد هشتم : در طمع و ضد آن است كه ياس است
  • فصل اول : مقصود از طمع و ياس :
  • فصل دوم : در بيان تاثير طمع و ياس :
  • مقصد نهم : در توكل است ، و ضد آن كه حرص است
  • فصل اول : در بيان معنى توكل است :
  • فصل دوم : در اركان توكل است :
  • فصل سوم : در تعقيب اين باب و موعظت اولوا الالباب است :
  • فصل چهارم : در معرفت بعض مراتب و درجات توكل است :
  • فصل پنجم : در بيان آنكه توكل از جنود عقل و از لوازم فطرت مخموره است ، و اشاره به معنى حرص و اينكه از جنود جهل و ابليس و از لوازم فطرت محجوبه است :
  • فصل ششم : در مدح توكل و ذم حرص از طريق نقل :
  • تتمة
  • مقصد دهم و يازدهم در رافت و رحمت و ضد آنها است كه قسوت و غضب است
  • فصل اول مقصود از رافت و قسوت :
  • فصل دوم : در بيان تاثير رافت :
  • فصل سوم : فرق ميان قساوت و غضب :
  • فصل چهارم : در بيان آنكه رافت از لوازم فطرت مخموره و از جنود عقل است :
  • فصل پنجم : در بيان ثمرات قوه غضبيه :
  • فصل ششم : در بيان انحراف قوه غضبيه :
  • فصل هفتم : در ذكر جمله اى از احاديث شريفه در اين باب :
  • فصل هشتم : در ذكر مختصرى براى علاج غضب :
  • فصل نهم : در ذكر علاج غضب ، در حال سكونت نفس به قلع ماده آن ، و علاج اسباب مهيجه آن :
  • مقصد دوازدهم : در علم و ضد آنكه جهل است
  • فصل اول : مقصود از علم و جهل :
  • فصل دوم : در بيان آنكه علم از افضل فضايل است :
  • فصل سوم : در بيان آنكه علم ، از لوازم فطرت مخموره و از جنود عقل است و جهل ، از لواز م فطرت محجوبه و از جنود ابليس است
  • فصل چهارم : در ذكر شمه مختصرى در فضايل علم از طريق نقل :
  • مقصد سيزدهم : در فهم است و ضد آن كه حمق است
  • فصل اول : مقصود از فهم و حمق :
  • فصل دوم : در تعقيب اين مقصد و موعظت در اين باب :
  • فصل سوم : در بيان آنكه فهم از لوازم فطرت مخموره و از جنود عقل است ،و حمق از لوازم فطرت محجوبه و از جنود جهل است :
  • مقصد چهاردهم : در عفت است و ضد آن هتك است و در آن پنج فصل است .
  • فصل اول : در بيان معنى عفت است :
  • تتميم
  • فصل دوم : در بيان ثمرات قوه شهويه :
  • فصل سوم : در بيان تاثير اعمال در قلب :
  • فصل چهارم : موعظت براى اصلاح نفس :
  • فصل پنجم : در ذكر بعضى روايات در فضيلت عفت :
  • مقصد پانزدهم : در زهد و ضد آن كه رغبت است
  • فصل اول : در معنى زهد و رغبت است :
  • فصل دوم : در درجات و مراتب زهد است :
  • فصل سوم : در بيان منزلت زهد نسبت به مقام سلوك انسانيت وكمال روحانيت :
  • فصل چهارم : در بيان آنكه رغبت به دنيا موجب احتجاب از حق است :
  • فصل پنجم : در بيان آنكه زهد از فطريات و لوازم فطرت مخموره است ، و رغبت از لوازم احتجاب فطرت است
  • فصل ششم : در استشهاد به ادله نقليه ، در اين باب :
  • چند روايت در باب زهد
  • مقصد شانزدهم : در رفق و ضد آن است كه خرق است
  • فصل اول : در بيان معنى رفق و خرق :
  • فصل دوم : در بيان دخالت رفق در امور انسان :
  • فصل سوم : در بيان آنكه رفق و مدارا از جنود عقل و از لوازم فطرت مخموره است ، و خرق و عنف از جنود جهل و ابليس و از لوازم فطرت محبوبه است :
  • فصل چهارم : در ذكر بعض از اخبار شريفه در اين باب و بيان اجمالى آنها
  • مقصد هفدهم : در رهبت است و ضد آن جرئت است
  • فصل اول : در بيان معنى رهبت :
  • فصل دوم : در بيان اختلاف درجات خوف است :
  • فصلسوم : در بيان آنكه خوف و رهبت از فطريات مخموره و جنود عقل و رحمان است ، و جرئت از احتجاب فطرت و جنود جهل و شيطان است :
  • مقصد هيجدهم : در تواضع است و ضد آن كبر است
  • فصل اول : در معنى تواضع و كبر است :
  • فصل دوم : در بيان درجات تواضع و تكبر است :
  • فصل سوم : شرح صدر و ضيق صدر
  • فصل چهارم : موعظت در اين باب :
  • فصل پنجم : در شمه اى از احاديث شريفه در اين باب :
  • فصل ششم : در شمه اى از احاديث درباره تكبر:
  • فصل هفتم : در بيان آنكه تواضع از جنود عقل و از لوازم فطرت مخموره است ، و تكبر از جنود جهل و از لوازم فطرت محجوبه است
  • مقصد نوزدهم : در توده و ضد آن است كه تسرّع است
  • فصل اول : در بيان آنكه تؤ ده و تسرّع از صفات ظاهره و باطنه است :
  • فصل دوم : دربيان مقصود از تؤ ده و تسرع :
  • فصل سوم : در بيان آنكه تانى و تثبت از فطريات مخموره و از جنود عقل است ، و تسرع و شتابزدگى و بى ثباتى و بى قرارى از جنود جهل و ابليس و از فطريات محجوبه است :
  • مقصد بيستم : در حلم است و ضد آن كه سفه است
  • فصل اول : در بيان معنى حلم و سفه :
  • فصل دوم : در بيان ثمرات قوه غضبيه :
  • فصل سوم : در بيان خطرات انحراف قوه غضبيه :
  • فصل چهارم : در بيان علاج غضب در حال فواران آن :
  • فصل پنجم : در علاج اساسى سفه و افراط غضب به علاج اسباب مهيجه آن :
  • فصل ششم : در بيان تحصيل ملكه حلم است :
  • فصل هفتم : در ذكر فضايل حلم از طريق منقول :
  • مقصد بيست و يكم : در صمت ، و ضد آن كه هذر است
  • فصل اول : در بيان فوائد صمت است :
  • فصل دوم : در بيان زيانهاى هذر و هذيان واشتغال به كلام باطل و لغو، و سخنان بيهوده و بى فائده :
  • فصل سوم : در ذكر فضايل صمت و عيوب هذر از طريق نقل :
  • فصل چهارم : در بيان آنكه صمت به آن معنى كه مقصود در اين حديث است ، از جنود عقل و لازمه فطرت مخموره است ؛ و هذر و هذيان از جنود جهل و ابليس و از فطريات محجوبه است :
  • مقصد بيست و دوم : در استسلام است ، و ضد آن استكبار است
  • فصل اول : مقصود از استسلام و استكبار:
  • فصل دوم : در بيان آنكه استسلام از جنود عقل و استكبار از جنود جهل است :
  • مقصد بيست و سوم : در تسليم و ضد آن است كه شك است
  • فصل اول : مقصود از تسليم و شك :
  • فصل دوم : در بيان فوائد تسليم :
  • فصل سوم : در بيان آنكه تسليم از جنود عقل و رحمان است و لازمه فطرت مخموره است، و ضد آن از جنود جهل و لازمه فطرت محجوبه است :
  • مقصد بيست و چهارم : در صبر و ضد آن است كه جزع است
  • فصل اول : مقصود از صبر و جزع :
  • فصل دوم : در بيان مراتب صبر است :
  • فصل سوم : در بعض مراتب صبر، كه مخصوص به اهل سلوك و كمّل اولياء است :
  • فصل چهارم : در بيان آنك صبر از جنود عقل و از لوازم فطرت مخموره است ، و جزع وبى تابى از جنود جهل و لوازم فطرت محجوبه است :
  • فصل پنجم : در بيان احاديث در اين باب :
  • مقصد بيست و پنجم : در صفح و ضد آن است كه انتقام است و در آن دوفصل است . فصل اول در بيان ثمرات صفح و مضرات انتقام :
  • فصل دوم : در ذكر بعضى از احاديث شريفه در اين باب :