شرح دعاى سحر |
امام خمينى (س) |
در سرّ ابتدا به اللهم در اكثر دعاها
مِنْ بَهائِكَ بِابْهاهُ وَ كُلُّ بَهائِكَ بَهِىٌّ، اللَّهُمَّ انّى اسْئَلُكَ بِبَهائِكَ كُلِّهِ.
در كيفيت شهود سالك، ابهى بودن حضرت حق را
در تدرج سالك تا مقام مشيّت مطلقه
در وصول سالك به مقام تساوى تجليات
بهاء و نور وجود به نسبت قوت اوست
وجود، هر چه خالصتر، زيباتر است
هر چه جمال و كمال است تعلق به حق تعالى دارد
روشنگرى در فرق ميان بهاء و جمال
وجود هر چه بسيطتر، احاطهاش بيشتر است
در عالم آخرت تزاحم كثرات نيست
مقام الهى مستجمع صفات متقابله است
لمعه اختلاف قلوب اولياء به حسب تجليات
عظمت الهى و اختصاص ملك به حق تعالى
در عدم انحصار نور به انوار محسوسه
فرق ميان رحمت رحمانيه و رحمت رحيميه
معانى مختلف رحمن و رحيم و حمد در بسم اللّه و فاتحة الكتاب
تنبيه و اعتراض در مرتبه اسم رحمن و رحيم
رحمانيت و رحيميت حق تعالى در نظر عارف بزرگوار حاج ميرزا جواد ملكى (قدس سره)
نظر مؤلف در رحمانيت و رحيميت و تصحيح كلام عارف مذكور
يادآورى در اينكه مقصود از رحمت در اين فقره دعا رحمت فعلى است نه رحمت ذاتى
در وسيع بودن رحمت و اوسع بودن آن
روشنگرى و توضيح در معناى كلمه تامّه و كلمه أتم
نزول كتاب الهى از نظر ملا صدرا
سخنى از نور كتاب تكوينى را مانند كتاب تدوينى الهى بطونى است
اهميت علوم ظاهر و علم كتاب و سنّت
كمال، صفت جلال است يا صفت جمال؟
اسماء و صفات الهى حجابهاى ذات مقدساند
وجود اسماء و صفات منافاتى با احديت ذات ندارد
نور همه موجودات اسماء الهى هستند
اسم اعظم در مقام الوهيت و تجلى آن
سخن محدث كاشانى در اسم اعظم و معناى روايت
تحقيق در اسم اعظم و بيان روايت
كلام صدر المتألهين در اينكه ملائكة اللّه مباشر افعال اللّه هستند
دنباله سخن و دستاوردى تازه حقيقت بسم اللّه الرحمن الرحيم و اختلاف آن به حسب مقامات
نقل و تتميم سخن عارف كامل حاج ميرزا جواد ملكى درباره بسم اللّه الرّحمن الرّحيم
نظر مؤلف در سخن عارف كامل مرحوم ملكى
بازگشت با توجه به عدم تناهى اسماء اللّه، توجيه كل أسمائك چگونه است؟
اللّهمّ انّى أسئلك من عزّتك باعزّها، و كلّ عزّتك عزيزة، اللّهمّ انّى اسئلك بعزّتك كلّها.
سمع و بصر در حق متعال از شئون علم اوست
اللّهمّ انّى أسئلك من مشيّتك بامضاها، و كلّ مشيّتك ماضية، اللّهمّ انّى اسئلك بمشيّتك كلّها.
همه موجودات مظاهر و تعيّن مشيت حضرت حقاند
حقيقت نفوذ مشيت الهى در عالم وجود
اتحاد حقيقت مشيت با حقيقت محمديه
نورى تابناك مراتب سير اولياء نسبت به درك حقيقت وجود
دستاوردى از تابش نور درك حقيقت امر بين الامرين جز براى اولياء كامل ميسور نيست
دنباله سخن و روشنگرى هر چه بيشتر خدا را دو اراده است: قديم و حادث
اراده صفتى است حادث، و از صفات فعل است نه از صفات ذات.
معناى قدرت در اصطلاح حكيم و اصطلاح متكلم
سرّ عدم ظهور بعضى از اسماء، و عدم تعلق قدرت به ممتنعات
بيان محقق داماد در سرّ عدم تعلق قدرت به ممتنعات
تابشى از عرش موجودات عالم همگى حيثيت كمال و ظهور قدرتاند
آيا حقيقت واجب تعالى وجود بشرط لا است يا وجود لا بشرط؟
عالم وجود، ظهور كمالات ذات است و علم به آن همان علم متعلق به ذات است
هشدارى به زبان اهل ذوق در نفوذ علم حق تعالى
ارتباط موجودات با حق متعال ربط مقيد با مطلق است
سؤال اولياء تابع تجليات حق است بر قلوب آنان
عدم منافات تجلى وحدت با سؤال قول رضى و أرضى
سؤال به لسان ذات در همه عوالم مستجاب است
تحقيقى درباره محبوبترين مسأله
كلام صدر المتألهين در بازگشت شرور به حيثيت امكان
كيفيت سلطنت حق متعال در همه عوالم
على از اسماء ذات است و علو حقيقى مخصوص ذات اوست
تلازم قديم بودن منت با قديم بودن فيض
در حركت انعطافى است كه سالك به مقامى مىرسد كه همه موجودات را آيات خدا مىبيند
در همه چيز نشانى است ز يكتايى او.
تجلى به اسم جامع و كل شئون، تنها براى انسان كامل امكان دارد
اللَّهُمَّ انّى اسْئَلُكَ بِما تُجيبُنى بِهِ حينَ اسْئَلُكَ فَاجِبْنى يا اللّهُ.
اجابت دعاى سالك در آغاز سلوك و انجام آن به وسيله اسم اعظم است